Centrum Folkloru Województwa Łódzkiego w Sieradzu
4-kondygnacyjny budynek o powierzchni użytkowej 2440 m2 został zaprojektowany w standardzie pasywnym. Projekt jest efektem współczesnej, minimalistycznej interpretacji wiejskiej architektury regionu łódzkiego. – W kreatywny sposób odnieśliśmy się do żywej i bogatej tradycji ziem województwa łódzkiego, przetwarzając ją zgodnie z potrzebami dzisiejszych odbiorców – mówi Mirosław Nizio, autor projektu.
Integralnym uzupełnieniem architektury budynku CFWŁ jest projekt ekspozycji stałej. Wystawa opowie o bogatej tradycji lokalnej kultury z podziałem na 4 regiony etnograficzne. – Poprzez połączenie współczesnych technik wystawienniczych ze sztuką rzemiosła – ciesielstwem, tkactwem, wycinankarstwem – dążyliśmy do tego, aby narracja Centrum oddziaływała na wszystkie zmysły zwiedzających i w ten sposób wprowadziła ich w fascynujące uniwersum kultury ludowej – dodaje architekt.
Lokalna tożsamość
Forma geometryczna założenia powstała na skutek poprowadzenia symetrycznie rozłożonych linii, które łączą budynek z ważnymi punktami urbanistycznymi Sieradza. W wyniku tego zabiegu powstał rzut na planie kwadratu przeciętego dwoma osiami. Działanie to nawiązuje do sztuki tworzenia ludowych wycinanek opartej na geometrii, symetrii i powtarzalnym rytmie układów pionowych i poziomych.
W ten sposób powstała bryła składająca się z czterech połączonych modułów oraz umiejscowionego centralnie dziedzińca, zachęcającego do interakcji społecznych i działań animacyjnych. Układ może kojarzyć się z okólnikiem – rodzajem zabudowy wiejskiej typowej dla budownictwa w Łódzkiem od XIX wieku.
Dominującym akcentem bryły będzie dwuspadowy dach z charakterystycznych „żyletek”, którym zostaną nakryte wszystkie moduły budynku. Uniesienie dachu i oparcie go na wysokich, drewnianych słupach nada budynkowi lekkości i otwartości. Słupy nawiązują do wiejskiej architektury poprzez wykorzystanie naturalnego materiału oraz symboliczne uwidocznienie tradycyjnych wiązań charakterystycznych dla regionalnej sztuki ciesielskiej. Dodatkowo, dach utworzy podcienia na zewnętrznym obrysie bryły obiektu, dzięki czemu powstanie dodatkowa, zadaszona przestrzeń do wykorzystania podczas wydarzeń kulturalnych.
Przeszklona elewacja otwiera wnętrza Centrum na jego naturalne otoczenie. Zewnętrzna sielankowość natury zostaje harmonijnie zestawiona z nowoczesnością.
Życie tętniące w budynku podczas warsztatów, działań animacyjnych i edukacyjnych będzie widoczne z daleka, szczególnie wieczorem, gdy rozświetlone wnętrza będą stanowić magnes przyciągający spacerowiczów.
Baśnie i legendy, sztuka rękodzieła, żywioł muzyki
Integralnym uzupełnieniem architektury budynku będzie wystawa. Ekspozycja podzielona na cztery galerie prezentuje tematykę poszczególnych regionów etnograficznych: łęczyckiego, rawsko-opoczyńskiego, łowickiego i sieradzkiego. Narracja opiera się na istotnych archetypach kultury każdego z nich, a także odwołaniu do cykliczności rytmu natury i roku obrzędowego.
Galeria „Łęczyckie” zaintryguje zwiedzających baśniowością folkloru, między innymi poprzez mapping i projekcje multimedialne z postaciami z legend. Galeria „Rawsko-Opoczyńskie” odda atmosferę wiejskiej zabawy tanecznej z jej żywiołowością i hipnotycznym charakterem muzyki tradycyjnej. Motywem przewodnim galerii „Łowickie” jest wycinanka ludowa. Centralnie ulokowana instalacja artystyczna nawiązuje do typowych dla niej: symetrii i powtarzalności elementów. Z kolei trzy drewniane warsztaty tkackie w galerii „Sieradzkie” symbolicznie podkreślą wspólnotowy charakter pracy twórców ludowych. Poszczególne galerie będą oddziaływały na różne zmysły zwiedzających. Będą także wyraźnie zaznaczone poprzez warstwę wizualną – każda z nich będzie miała przypisaną barwę dominującą.
Wielofunkcyjność obiektu
Na parterze zaplanowano: strefę obsługową (kasy, informację i punkt ochrony, sklepik z pamiątkami, kawiarnię z bufetem), salę baletową, strefę warsztatową zaprojektowaną z myślą o zajęciach tanecznych, kulinarnych, a także z użyciem gliny i wycinanek. Poziom wyżej będzie umiejscowiona strefa biurowa. Poziom -1 zajmie ekspozycja stała. Poziom -2: sala konferencyjna, sala widowiskowa wraz z zapleczem technicznym, garderobami dla artystów i foyer wraz z bufetem, szatnią i toaletami.
Inwestorem jest Marszałek Województwa Łódzkiego. Zakres prac Nizio Design International obejmował: wielobranżową koncepcję architektoniczną budynku i wystawy stałej, projekt budowlany i wykonawczy, projekt zagospodarowania terenu, projekt wykonawczy ekspozycji stałej oraz projekt identyfikacji wizualnej.